علامت تجاری (برند)
برند یا علامت تجاری ، نشان یا معرفی است برای ارائه کالا یا خدمات توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی که باعث تمایز کالا و خدمات آنها با دیگر اشخاص و بنگاه ها می گردد.
علامت تجاری به شناساندن فعالیت ، کسب شهرت و بازاریابی کمک میکند و همچنین از سواستفاده از کالا و خدمات ارائه شده جلوگیری میکند.
همچنین مشتریان با توجه به وجه متمایز کننده علامت تجاری میتوانند انتخاب بهتری در مورد کالا و خدمات درخواستی خود داشته باشند .
در دنیای امروز برندها به خودی خود چشمگیرند و نقش آنها نیز ثبت اثری ماندگار است .
در کتاب معتبر مدیریت بازاریابی اثر فیلیپ کاتلر از اساتید بزرگ دانش بازاریابی جهان و پدر بازاریابی مدرن نوشته شده است :
(( برند می تواند یک نام ، یک عبارت ، نشان ، نماد یا یک طرح یا حتی ترکیبی از همه اینها باشد که در نظر دارد کالاها و خدمات گروهی از عرضه کنندگان را از کالاها و خدمات دیگر رقبا در بازار متمایز گرداند. ))
برای پی بردن به تعاریف و اصطلاحات برند لینک زیر را بخوانید :
تعاریف و اصطلاحات برند
پس تصویر یک برند میتواند ترکیبی از نام، حروف، نماد، امضا، شکل، شعار یا رنگ باشد. اما نام مهمترین عنصر برند است و آنطور که در زبان به کار میرود، یک نقطه مرجع جهانی را فراهم میکند. همچنین نام، عنصری از برند است که هرگز تغییر نمیکند. تمام عناصر دیگر میتوانند در گذر زمان تغییر کنند (لوگوی معروف شِل نسبت به طرح اولیه بسیار تکامل یافت و پپسیکولا نیز چند سال پیش به یک نشان تماما آبی تغییر یافت)، اما نام برند باید مانند «سزار» باشد:
«همیشگی، همچون ستاره شمالی»
نمیخواهیم بگوییم که برندها تنها از طریق نام میتوانند از نظر تصویری متمایز شوند. نایک بدون علامت تیک مانندش، سیگارهای کَمِل بدون شتر یک کوهانه متکبر ، شاد و مکدونالد نیز بدون کمانهای طلاییاش نمیتوانست تا این اندازه موفق باشد. برندهایی مانند این و هزاران برند دیگر بر تمایز تصویری خود روی ترکیب موزون این عناصر تکیه کردهاند .
برای دانستن تاریخچه برند لینک زیر را مطالعه کنید :
تاریخچه برند
تاریخچه مالکیت صنعتی
مزایای ثبت برند چیست ؟
- تضمین میکند که مشتریان میتوانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
- شرکتها را قادر میسازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
- ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکتها هستند.
- اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده میشود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها میباشند.
- جزء ضروری موافقتنامههای اعطای نمایندگی هستند.
- ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند
- شرکتها را تشویق میکنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایهگذاری کنند.
- ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند و آشنایی با طبقات بین المللی علامت
برای ثبت برند (حقیقی یا حقوقی) در ابتدا به مدارک هویتی (افراد یا شرکت) نیازمندیم در کنار اطلاعات هویتی و اطلاعات تماس باید مجوزی طبق درخواست ثبت ارائه نمائیم.
برای آشنایی با طبقات بین المللی علامت لینک زیر را مطالعه کنید :
طبقات بین المللی علامت
طبقات بین المللی بطور کلی به قسمت کالا ها و خدمات تقسیم می شوند که مجوز های گوناگونی را شامل میشود برای اطلاع کامل از مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری مطلب زیر را مطالعه فرمائید :
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند
مراحل ثبت برند
آشنایی با مدارک و طبقات بین المللی علامت تجاری مقدمه ای برای شناخت مراحل ثبت برند می باشد، اولین گام و یکی از مهم ترین مرحله های ثبت برند که باید با دقت بالایی صورت بگیرید استعلام سوابق ثبتی برند مورد نظر شما می باشد که میتواند شامل اسم و تصویر باشد ، ثبت اطمینان برای رضایت خاطر شما عزیزان در جهت تصمیم گیری درست و مطمئن مشاوره ی تخصصی در این زمینه بصورت رایگان ارائه میکند.
استعلام برند درخواستی به این منظور انجام می شود که اسم یا تصویری که شما انتخاب و گزینش کرده اید قبلا توسط شخصی دیگری به ثبت نرسیده باشد تا موجب هزینه های بالایی برای شما نشود .
برای آشنایی کامل از مراحل ثبت برند بر روی لینک زیر کلیک کنید .
مراحل ثبت برند
برای آشنایی با قوانین و مقررات علامت تجاری کلیک کنید .
برند سازی :
همانطور که در تعریف اولیه در مورد برند اشاره کردیم ، برند به مشتریان در انتخاب کالا و خدمات کمک میکند ، به این خاطر برای این که بازاریابی بهتری داشته باشید باید عنوان یا تصویر علامت تجاری و کیفیت محصولات و خدمات خود را در رقابت با دیگر اشخاص حقیقی یا حقوقی بصورتی ارائه کنید که شایسته و پسندیده مشتریان باشد تا در امر برند سازی موفق شوید ، رقیب به معنی آن که میخواهد از کسی پیشی گیرد می باشد پس رقبا ی خود را در امر برند سازی دست کم نگیرید .
نکته حائز اهمیت این است که به برند به چشم یک سرمایه گذاری نگاه کنید نه هزینه . برند ها از مهمترین دارایی های قدرتمند می توانند تداوم تجارت در روزهای دشوار را تضمین کنند .
جان استوارت که مدیر اجرایی کواکر بود می گویید :
(( اگر دارایی ها تقسیم می شدند ، من زمین و آجر و ملاط را به شما می دادم و برند ها و نام تجاری را بر می داشتم و از شما موفق تر بودم ))
برند سازی موضوع پیچیده ای است و برخی ممکن است که بگویند گنگ و مبهم است . این این حوزه فرهنگ اصطلاحات مختص خود را دارد که برای بسیاری از افراد که در خارج از حوزه کسب وکار فعالیت دارند، غیرقابل درک است . برای پی بردن به این موضوع به زبان ساده مقاله ی زیر را بخوانید :
برند سازی
سوالات متداول
لطفا سوالات خود را برای ما ارسال کنید .