پشتیبانی از ساعت 9 الی 18 تماس با ما

ثبت طرح صنعتی

با توضیح ساده هرگونه شکل و شمایل منحصربفرد ، مجذوب کننده و خاص در تولید کالا ها ، محصولات و بسته بندی آنها طرح صنعتی محسوب می شود ، نکته حائز اهمیت این است که طرح صنعتی فقط از نظر ظاهری بررسی می گردد ، در طرح های صنعتی به نکات فنی و عملکرد توجهی نمی شود .

طرح صنعتی از نظر قانون

از نظر قانون (( هرگونه ترکیب خطوط یا رنگها و هرگونه شکل سه‌ بعدی با خطوط ‌، رنگها و یا بدون آن‌، به ‌گونه‌ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی است‌. در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی‌باشد. ))

https://sabtetminan.ir/wp-content/uploads/2016/07/ثبت-طرح-های-صنعتی-626x442.jpg
ابتدا باید بدانید کالای شما در دسته طرح های صنعتی قرار می گیرد یا خیر. برای توضیح این موضوع می بایست تفاوت اختراع، طرح صنعتی، برند (علامت تجاری) را بدانید.
تعریف برند (علامت تجاری) : در تعریف علامت تجاری باید بگوییم نوشته یا تصویری که می خواید برای تبلیغات یا بر روی کالای خود استفاده نمایید برند شماست. برخی افراد تصور می کنند برند همان نام شرکت است در صورتی که در بیشتر موارد نام شرکت با علامت تجاری متفاوت است. به عنوان مثال نام شرکت برند معروف دیجی کالا، فن آوران نو آوازه می باشد.
تعریف اختراع: در تعریف عامیانه اختراع باید بگوییم اختراع، یک کالا، روش، فرآیند منحصر به فرد و جدید است. در اختراع ماهیت و علم و مهندسی کالا یا فرآیند بررسی می گردد نه صرفاً ظاهر کالا و خدمات.
تعریف طرح صنعتی: طررح صنعتی در واقع ظاهر و شکل هندسی و نقوش و تزئینات کالاست. به عبارت دیگر هر آن چیزی که چشم می بیند و نه فرآیند تولید و ساخت آن. پس در زمان ثبت طرح صنعتی فقط ظاهر کالا توسط کارشناسان اداره مالکیت معنوی بررسی می شود. حال که تفاوت برند، اختراع و طرح صنعتی را بررسی کردیم باید توجه داشته باشید کالای شما در کدام دسته قرار می گیرد تا از آن طریق اقدام نمایید.
آیا می دانستید اگر طرح جدیدی برای محصولات تولیدی خود ایجاد کرده اید یا بسته بندی منحصر به فردی ابداع کرده اید قبل از افشا باید آنرا ثبت نمائید؟
هر تغییر در شکل ظاهر یا نوع بسته بندی که باعث زیبا شدن محصول تولیدی شما گردید و باعث جذابیت محصولات شما  برای مصرف کننده موجب شود را قبل از افشا، بهتر است ثبت نمایید تا جلو سو استفاده رقبای خارجی و داخلی در بازارهای هدف گرفته شود. با ثبت طرح صنعتی شما می توانید به راحتی جلو و واردات یک محصول که تقلیدی از طرح تولیدی ثبت شده شما است را بگیرید.
طرح صنتی دایره وسیعی از محصولات صنعتی، خانگی ، اداری، ورزشی ، صنایع دستی، اسباب بازی ، مبلمان اداری ، لوازم برقی، خودرو و قطعات آن، ابزار های فنی و پزشکی بهداشتی ، اقلام لوکس، تزئینی ، منسوجات ، فرش و لباس ، ظروف آشپزخانه ، مصنوعات پلاستیکی و حتی بسته بندی طیف وسیعی از محصولات را شامل می شود .
از اینرو و وفق ماده 20 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی علائم تجاری مصوب 1386 هرگونه ترکیب خطوط یا رنگها و هرگونه شکل سه بعدی یا خطوط، رنگها و یا بدون آن به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصول از صنایع دستی را تغییر دهد طرح صنعتی است". در ضمن طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییرشکل ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی شود.
شاید یک طراح در طراحی طرح موردنظر به جنبه های مختلف مانند باب میل بازار ، انبار داری  ، تعمیر و نگهداری ، حمل و نقل ، تولید سریع و کم هزینه  ... را در نظر داشته باشد اما آنچه را این قانون  به تعبیری دیگر حقوق طرح صنعتی حمایت می کند فقط  شکل و ظاهر آن  محصول آنهم از جنبه زیبایی شناسی  را شامل می گردد در سایر خصوصیات ،بخصوص ویژگی فنی یا عملکردی آن تحت حمایت این قانون نمی باشد.

مدارک مورد نیاز ثبت طرح صنعتی
برای ثبت طرح صنعتی ابتدا باید اقرارنامه تنظیم شود که مدارک مورد نیاز برای تنظیم اقرارنامه در اشخاص حقیقی و حقوقی شامل :
  • اشخاص حقیقی (شخصی) :
الف) اطلاعات تماس که شماره همراه ، شماره ثابت ، ایمیل ، آدرس و کدپستی را شامل می شود .
ب) مدارک هویتی که کارت ملی و شناسنامه را شامل می شود .
  • اشخاص حقوقی (شرکتی) :
الف) اطلاعات تماس که شماره همراه ، شماره ثابت ، ایمیل ، آدرس و کدپستی را شامل می شود . (برای شرکت فکس نیز مورد نیاز هست ولی اگر نداشته باشید مشکلی ندارد)
ب) روزنامه رسمی شرکت (آخرین تغییرات هیات مدیره)
ج) مدارک هویتی اعضای صاحب امضاء که کارت ملی و شناسنامه را شامل می شود .
بعد از اقرارنامه نوبت به ارسال اظهارنامه می رسد تنها مدرک مورد نیاز برای اظهارنامه طرح صنعتی :
 نمونه محصول جهت عکس برداری ( یا تصاویر نمونه محصول) می باشد
نکته 1 : در مرحله اظهارنامه به تصاویر محصول نیاز داریم که باید از زوایای مختلف با قوانین و مقررات خاصی گرفته و به اداره ارائه گردد ، به دلیل تخصصی بودن عکس برداری از طرح های صنعتی یا باید خود محصول برای عکس برداری ارائه گردد یا طبق مشاوره کارشناس های ثبت اطمینان عکس ها گرفته شود .
نکته 2 : در بعضی موارد کارشناس اداره طرح صنعتی تقاضای ارائه نمونه محصول و رویت طرح مذکور را می کند که در این صورت نمونه طرح باید به اداره و کارشناس مربوطه ارائه گردد به همین دلیل بجز تصاویر وجود نمونه محصول یا ماکت محصول مورد نیاز می باشد.
نکته 3 : در بعضی مواقع شما قبل از تولید محصول و طرح صنعتی قصد دارید ابتکار و ایده بکاربرده شده در شکل فراورده صنعتی خود را به ثبت برسانید در این صورت باید طرح به صورت سه بعدی طراحی و شبیه سازی شود و تصاویر یارانه ای که با نرم افزارهای طراحی بدست آمده را ارائه دهید ، کارشناس ها در این موارد تقاضای ارائه نمونه ماکت را نمیکنند مگر به دلایل خاص .
نکته 4 : در صورتی که بر روی طرح صنعتی خود تصویر لوگو ، آرم یا برند و علامت تجاری بکار برده اید باید سند علامت تجاری مربوطه را هم نیز ارائه دهید.
مراحل ثبت طرح صنعتی
1- استعلام طرح صنعتی (ثبت اطمینان بصورت رایگان این خدمت را ارائه می کند)

2- ثبت نام و تنظیم اقرارنامه
3- انجام گواهی امضای اقرارنامه و فعال سازی حساب کاربری
نکته : اگر حساب کاربری شما قبلا در مالکیت صنعتی فعال شده باشد نیازی به مراحل 2 و 3 نیست .
 
4- تنظیم اظهارنامه و نهایی کردن طرح صنعتی و پرداخت هزینه قانونی اظهارنامه

5- بررسی پرونده توسط کارشناسان اداره مالکیت صنعتی


6- صدور ابلاغیه برای پرونده طرح صنعتی که ممکن است سه حالت زیر پیش بیاید :

رد اظهارنامه که می تواند به دلایل زیر باشد :
 
الف ) طرح صنعتی درخواستی شما جدید نیست .
این ابلاغیه به دلایل گوناگونی صادر می شود ، می تواند شخصی قبل از شما اظهارنامه ای عین طرح مورد نظر یا طرحی نزدیک به طرح شما  که تفاوت چندانی باهم ندارند ارسال کرده باشد.
یا طرح شما هیچ خصوصیت منحصربفرد ، بدیع و نویی ندارد و شامل حمایت طرح های صنعتی نمی شود .
یا طرح صنعتی شما اصیل نیست به این معنی که کپی برداری نمونه های خارجی یا اشخاص دیگری می باشد . (کارشناس میتواند استعلام طرح را در سامانه های بین المللی نیز بگیرد)
یا اظهارنامه به شکلی ارسال شده است که از نظر تصاویر و توضیحات کاملا غلط و خارج از بررسی باشد
و ...
 
ب) صدور ابلاغیه نقص مدارک  که می تواند به دلایل مختلف باشد مانند :
1- انتخاب عنوان اشتباه
2- ارائه توصیف ظاهری بصورت غلط
3- عکس برداری نامناسب
4- ارائه نمونه ماکت یا محصول
5-  اضافی یا ناقص بودن اجزای طرح
و ...
ج) صدور ابلاغیه پذیرش طرح صنعتی
فقط در صورت صدور ابلاغیه پذیرش است که امکان ادامه روال روند پرونده طرح صنعتی وجود دارد.
 
7- تشکیل پروند در اداره طرح های صنعتی
در این مرحله برای تشکیل پروند حضور شخص یا اشخاص متقاضی یا وکیل رسمی آنها الزامی میباشد ، ثبت اطمینان با استفاده از وکلای مجرب و باتجربه بابت اطمینان شما ، بهترین خدمات را برای تمامی مراحل به شما عزیزان ارائه می کند .
8- پرداخت هزینه حق الثبت و صدور شماره ID طرح صنعتی
که بستگی به تعداد پرونده ها ، میانگین حدودا دوهفته کاری زمان می برد که شماره id  صادر شود.
9- صدور پیش نویس آگهی رسمی برای انتشار در روزنامه رسمی
10- بررسی و پرداخت پیش نویس آگهی رسمی برای انتشار و چاپ آن بصورت رسمی در روزنامه رسمی کشور

11- تکمیل و ارائه مدارک تکمیلی به اداره علامت تجاری برای تکمیل پروند خود در اداره ذکر شده.

در این مرحله نیز حضور موکل یا وکیل برای دریافت گواهینامه سند علامت تجاری الزامی می باشد.
 
بعد از مرحله 11 شما سند علامت تجاری یا گواهینامه ثبت طرح صنعتی خود را دریافت کرده اید که به مدت 5 سال اعتبار دارد .

 

سوالات متداول

 

چرا طرح های صنعتی باید حمایت شوند ؟

طرح صنعتی ارزش یک محصول را افزایش می هد. طرح صنعتی باعث می شود یک محصول برای مشتریان جذاب باشد و ممکن است حتی علت منحصر به فرد فروش محصولات گردد. بنابراین کسب حمایت از طرح های صنعتی جزء راهبردهای اصلی کسب و کار برای هر طراح یا تولید کننده باشد.

با حمایت از یک طرح صنعتی از طریق ثبت آن در اداره مالکیت صنعتی مالک از حق استفاده انحصاری و جلوگیری از نسخه برداری غیر مجاز یا تقلید توسط اشخاص ثالث برخوردار می شود. این امر ازنظر تجاری کاری مهم است چون توانائی رقابت کسب و کار را بهبود می بخشد و اغلب با خلق یک یا چند طرح جدید باعث افزایش درآمد  می گردد . از طرفی ارزش و اعتبار برند در طراحی های آن بنگاه اقتصادی بستگی دارد .

ثبت طرح صنعتی چه امتیازی را موجب می گردد؟

-    ثبت یک طرح صنعتی به مالک حق انحصاری از نسخه برداری غیر مجاز و تقلید توسط اشخاص ثالث جلوگیری می نماید.

-   ثبت طرح های صنعتی فعالیت صادقانه تجاری و رقابت عادلانه را تشویق می کند ضمن اینکه به نوبه خود تولید طیف وسیعی از محصولات که از نظر زیبائی شناختی جذاب هستند را ارتقاء خواهد داد.

- ثبت یک طرح ارزشمند باعث بازگشت مطلوب سرمایه گذاری شده چرا که مالک طرح باتوجه به اینکه اطمینان از انحصاری بودن محصول خود دارد در ارتقاع کیفیت آن دقت نموده و این امر موجب شناخت محصول و اطمینان بازار و مشتریان شده و در نتیجه درآمد بیشتری را بوجود می آورد.

- طرح های صنعتی دارائی تجاری هستند که می توانند ارزش و پرستیژ یک شرکت و محصولات آنرا افزایش دهد، هرچه موفقیت و عرضه یک طرح بیشتر باشد ارزش آن برای شرکت بیشتر خواهد بود.

- مالک طرح صنعتی ثبت شده می تواند با واگذاری اجازه بهره برداری از یک طرح به دیگر برای مدت مشخص از امتیازات لازم بهره مند گردد. به عبارتی دیگر طراح با نگاه تجاری می تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم به بازار تولید و تنوع محصولات کمک کند.

- ثبت یک طرح صنعتی به شرکت ها این فرصت را می دهد که میزان موفقیت محصولاتشان را در بازار ارزیابی نموده و با اطمینان از بازگشت سرمایه و انحصاری بودن آن نسبت به تولید و عرضه آن اقدام نمایند.

طرح های جدید و خلاقانه چه تأثیری برکسب و کار دارند ؟

بنگاههای اقتصادی اغلب زمان و منابع قابل ملاحظه ای برای ارتقاء میزان جذابیت محصولاتشان اختصاص می دهند. طرح های اصیل و جدید اغلب با اهداف زیر تهیه می شوند.

1- سازگار کردن محصولات به منظور اینکه برای بخش های خاص بازار جذابیت داشته باشند. تغییرات جزئی  در طرح برخی محصولات (مثلاًساعت) باعث می شود برای گروه های مختلف جنسیتی ، سنی، فرهنگی یا اجتماعی مناسب باشند. ضمن اینکه عملکرد اصلی یک ساعت بدون تغییر باقی می ماند، بطور کلی سلیقه کودکان و بزرگسالان در طراحی ممکن است متفاوت باشد. این نگاه به طراحی در بین تولیدکنندگان بسیار مهم و حیاتی است ، زیرا تولید کنندگان همواره به این موضوع توجه دارند که طرحی را برای بازار ایران تولید می کنند با طرحی که برای فلان کشور باید تفاوت داشته باشد و یا ا ستانهای مختلف به نوع بسته بندی رنگ و حتی کیفیت محصولات، دارای سلائق متفاوت هستند گروه صنعتی کودکان به قوطی شامپوهای تمایل دارند که دارای شکل عروسکی یا فانتزی باشد. لذا یک تولید کننده موفق باید خود را همواره تلاش می کند که خود را با سلائق آحاد جامعه تطبیق داد و درخواستهای آنان را اجابت نماید. اجرای این خواسته گروه های مختلف مردم مستلزم هزینه در زمینه مطالعه طراحی و غالب سازی خط تولید و حتی توزیع می باشد. لذا وقتی یک محصول برای یک بخش از جامعه یا قسمتی از نیاز بازار آماده و عرضه شد خیلی سریع توسط رقبا با هزینه بسیار نازل مهندسی معکوس و کپی برداری خواهد شد سپس برای جلوگیری از این کار و همچنین اطمینان از  برگشت سرمایه تنها راه ثبت کلیه محصولات و فرایندهای نوآورانه در کپی قالبهای حقوق مالکیت معنوی می باشد.

2- ایجاد بازار مناسب جدید: در یک بازار رقابتی، بسیاری از شرکت ها در پی ایجاد بازار مناسب از طریق معرفی طرح های مبتکرانه برای محصولات جدید خود هستند تا آنها را از محصولات رقبایشان متمایز سازند. این امر در خصوص اقلام عادی مانند انواع کفش، لوازم آشپزخانه ، لوازم خانه، لوازم اداری و همچنین اقلام گرانقیمت مانند جواهرات ، رایانه یا اتومبیل صادق است. بازار موجود تحت سیتره برندها و محصولاتی بوده . شما برای اینکه بتوانید جایی در این بازار پیدا کنید چاره ای نیست که یک حرف جدید برای گفتن داشته باشید باید برند خود را با محصولات جدید وارد بازار گردد و به بازار تحمیل کنید تا مصرف کننده از عادت گذشته دست کشیده تا به محصولات شما اقبال نمایند.

3- تقویت علائم: طرح های مبتکرانه اغلب با علائم متمایز کننده همراه هستند تا صفت مشخصه علائم تجارتی یک شرکت را ارتقاء بخشند. بسیاری از شرکت ها با تمرکز جدی بر طرح محصول خود وجهه علائم خود را بطور موفقیت آمیز ایجاد یا تغییر شکل می دهند. یک برند (علامت تجارتی) به تنهایی فقط با تبلیغات نمی تواند جایگاه خود را تثبیت نماید چون قاضی نهایی مردم هستند در واقع ، یک بار می توان مصرف کننده کلاه گذاشت سپس باید با مردم صادق بود و نه ابزار نیک یک برند بزرگ شود و اعتماد عمومی را جلب نماید باید خلاقیت و نوآوری داشته باشد و نیاز بازار مصرف را برآورده نماید تا از گردونه رقابت عقب نماند. برای اینکه این اقدامات نوآورانه توسط دیگران چپاول نشود. ابتدا باید آنرا ثبت نماید تا از حمایت قانونی برخوردار شود.

چگونه می توان از طرح های صنعتی حمایت کرد؟

در بسیاری از کشورها از جمله ایران طبق ماده 52 قانون  ، طرح صنعتی باید ثبت شود تا تحت حمایت قوانین مربوط به طرح صنعتی قرار گیرد. طبق ماده 28 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری بهره برداری از هر طرح صنعتی ثبت شده توسط اشخاص غیر مشروط به موافقت مالک است که شامل ساخت ، فروش و وارد کردن اقلام حاوی طرح صنعتی ثبت شده می باشد. مالک می تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت او حقوق وی ناشی از ثبت را نقض کند در دادگاه اقامه دعوی نماید.

ویژگی لازم برای ثبت طرح صنعتی چیست و چه فرایندی را طی می نماید؟

براساس ماده 21 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب سال 1386 طرح صنعتی زمانی قابل ثبت است که جدید یا اصیل باشد طرح صنعتی زمانی جدید است که از طریق انتشار بطور محسوس و یا از طریق استفاده عملی یا به نحو دیگر قبل از تاریخ تسلیم اظهارنامه برحسب مورد قبل از حق تقدم در هیچ نقطه ای از جهان برای عدم افشا نشده باشد و همچنین طرحی اصیل است که بطور مستقل توسط طراح پدید آمده و یا تقلید از طرح های موجود نباشد به نحوی که از دید  یک کاربر آگاه متفاوت از طرح هایی باشد که قبلا در اختیار عموم قرار گرفته است. یعنی قائم به ذات طراح باشد اگر آن طراح نبود هرگز آن طرح بوجود نمی آمد.

لطفا سوالات خود را برای ما ارسال کنید .

با توجه به اینکه ثبت اطمینان کمترین هزینه را نسبت به موسسات ثبتی دیگر از شما اخذ می نماید خواهشمند است برای انجام امور خود با کارشناسان ما تماس بگیرید و به خاطر عدم پرداخت هزینه های جزئی خود را دچار مشکلات عدیده ای از قبیل اشتباه در مراحل ثبت، عدم پرداخت به موقع حق الثبت و روزنامه ، نقص مدارک ، عکس برداری نامناسب  و ... ننمایید.
error:
سلام؛ وقت بخیر
چطور می تونم کمکتون کنم؟