ثبت برند
در این مقاله قصد داریم در خصوص ثبت برند مطالبی را بیان کنیم.
مهمترین مورد برای ثبت برند مجوز فعالیت است. بدین معنی که شما برای ثبت برند در هر زمینه ای به مجوزی در همان زمینه فعالیت نیاز دارید.
مجوز های مورد قبول برای ثبت برند کدام اند؟
بستگی به زمینه فعالیت مجوز ها متفاونت اند. به عنوان مثال اگر فروشنده لوزام یدکی خودرو باشید و قصد ثبت برند با کالاهای لوازم یدکی داشته باشید مجوز مورد قبول، جواز کسب از اتحادیه لوازم یدکی می باشد .
اگر کارخانه یا کارگاه در حال تاسیس دارید می توانید از جواز تاسیس صادره از وزارت صنعت استفاده کنید. نکته ای که در خصوص جواز تاسیس باید بدانید این است که جواز تاسیس حتما باید پیشرفت 40 تا 60 درصدی داشته باشد تا از نظر اداره مورد قبول باشد.
اگر سایت فروش اینترنتی یا خدماتی داشته باشید می توانید با اخذ مجوز از اتحادیه کسب و کارهای مجازی یا نظام صنفی رایانه ای به عنوان مجوز برای ثبت برند استفاده نمایید.
توجه : اینماد یا ساماندهی کسب و کارهای مجازی مجوز برای ثبت برند محسوب نمی گردند.
اگر پروانه بهره برداری یا مجوز تولیدی از وزارت صمت داشته باشید به عنوان بهترین مجوز برای ثبت علامت تجاری می باشد
شرکت هایی که گواهی صلاحیت پیمانکاری یا انفوررماتیک یا مشاوره از سازمان مدیریت و برنامه ریزی دارند هم می تواند در زمینه مربوطه علامت تجاری خود را ثبت نمایید.
مجوز های دیگری برای ثبت برند هم وجود دارند مانند مجوز بیمه مرکزی، کشتیرانی، کانون وکلا، جهاد کشاورزی، هواپیمایی، میراث فرهنگی و … که در صورت دریافت این مجوز ها هم می توانید برای ثبت علامت تجاری اقدام نمایید.
با هر مجوزی چند برند می توان ثبت کرد؟
به غیر از مجوز های تولیدی ( پروانه بهره برداری و مجوز تولید) که محدودیتی در تعداد برند ندارند با دیگر مجوز ها فقط یک یا نهایت دو برند می توانید ثبت کنید.
آیا با ثبت شرکت می توان برند ثبت کرد؟
ثبت شرکت مجوزی برای ثبت برند نمی باشد و پس از ثبت شرکت نیز باید مجوز در زمبنه فعالیت اخذ شود
آیا از کارت عضویت و یا کارت بازرگانی می توان به عنوان مجوزاستفاده نمود؟
با اخذ مجوز از سازمان های مربوطه شما می توانید برند با نگارش فارسی که معنی فارسی داشته باشد و در فرهنگ لغت های معتبر دارای معنی می باشد ثبت نمایید و اگر قصد ثبت برند لاتین داشته باشید باید علاوه بر مجوز نسبت به اخذ کارت بازرگانی نیز اقدام نمایید.ضمناً کارت بازرگانی به تنهایی مجوز مورد قبول از نظر اداره ماکلیت معنوی نمی باشد.

آیا با ثبت شرکت می توان برند ثبت کرد؟
ثبت شرکت مجوزی برای ثبت برند نمی باشد و پس از ثبت شرکت نیز باید مجوز در زمبنه فعالیت اخذ شود
آیا از کارت عضویت و یا کارت بازرگانی می توان به عنوان مجوزاستفاده نمود؟
با اخذ مجوز از سازمان های مربوطه شما می توانید برند با نگارش فارسی که معنی فارسی داشته باشد و در فرهنگ لغت های معتبر دارای معنی می باشد ثبت نمایید و اگر قصد ثبت برند لاتین داشته باشید باید علاوه بر مجوز نسبت به اخذ کارت بازرگانی نیز اقدام نمایید.ضمناً کارت بازرگانی به تنهایی مجوز مورد قبول از نظر اداره ماکلیت معنوی نمی باشد.

استعلام برند های ثبت شده :
وقتی قصد ثبت برندی را دارید می بایست قبل از ثبت در همان گروه کالایی استعلام بگیرید که آیا عین یا مشابه علامت ثبت شده است یا خیر. البته در نظر داشته باشید که استعلام برند های ثبت شده دقیق نیست و به غیر از کارشناسان اداره، هیچ موسسه ثبتی دسترسی یه اظهارنامه های اعتراضی یا اظهارنامه های ارسال شده (ثبت نشده) ندارد. همچنین شاید یک برند از نظر یک شخص مشابه برند های ثبت شده نباشد اما از نظر کارشناس اداره مشابه باشد. لذا برای ثبت برند نمی توان به قطعیت گفت این علامت قابل ثبت هست یا خیر.
در صورت نداشتن مجوز فعالیت راه حل چیست؟
در صورتی که مجوز نداشته باشید و امکان اخذ مجوز نیز برای شما مقدور نباشد می بایست از شخص دیگری که در زمبنه فعالیت شما مجوز دارد کمک گرفت و برند را به صورت شریکی ثبت کرد. به عنوان مثال شما در زمینه فروش کاشی و سرامیک فعالیت می کنید اما مجوز ندارید و همکار شما در این زمینه مجوز دارد. در این صورت می توانید مالکیت برند را به صورت مشترک اعلام کنید . مثلا 80 درصد شما و 20 درصد صاحب جواز. البته پس از ثبت برند می توانید مالکیت را 100 % به نام خود کنید و برای انتقال برند دیگر نیازی به مجوز نیست
آیا ثبت برند با ثبت لوگو تفاوت دارد؟
برند کلمه، جمله یا نوشته است اما لوگو تصویر می باشد. هم برند را می شود به صورت جداگانه ثبت کرد و هم لوگو را می توان جداگانه ثبت کرد.
توجه: ثبت لوگو هم به مجوز فعالیت نیاز دارد و بدون مجوز امکان ثبت برند یا لوگو یا شعار تجاری وجود ندارد.
مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری:
1- چه شرکت و چه شخص می بایست سامانه ثنا ثبت نام داشته باشند. شخص حققی امکان ثبت نام سامانه ثنا به صورت غیر حضوری را دارد اما اشخاص حقوقی حتما باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و نسبت به ثبت نام سامانه ثنا اقدام نمایند.
2- تصویر 6 × 6 علامت تجاری
3- تصویر مجوز فعالیت
4- تصویر شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقیقی
5- تصویر روزنامه رسمی آخرین هیئت مدیره و شناسنامه و کارت ملی صاحب امضاء شرکت برای اشخاص حقوقی
6- شماره ثابت ، شماره همراه، ایمیل
مدت زمان ثبت علامت تجاری:
مدت زمان ثبت علامت بستگی به تعداد پرونده کارتابل کارشناس اداره مالکیت معنوی دارد و زمان مشخصی برای ثبت وجود ندارد. گاها یک هفته ای کارشناس پاسخ می دهد و گاها تا یک یا دو یا سه ماه زمان می برد.
در صورتی که علامت تجاری رد شد تکلیف چیست؟
اگر علامت بدلیل وجود سابقه عین نام یا تصویر رد شود امکان ثبت وجود ندارد اما اگر کارشناس تشابه با علامت شخص دیگری اعلام کند و از نظر شما تشابهی وجود نداشته باشد می توانید به تصمیم کارشناس اعتراض کنید. در این حالت پرونده به کمیسیون ارجاع می گردد. لازم به ذکر است مدت زمان بررسی پرونده های کمیسیونی بسیار طولانی بوده و گاها تا یک سال یا بیشتر باید برای دریافت پاسخ کمیسیون منتظر بمانید.
توجه: ثبت لوگو هم به مجوز فعالیت نیاز دارد و بدون مجوز امکان ثبت برند یا لوگو یا شعار تجاری وجود ندارد.
مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری:
1- چه شرکت و چه شخص می بایست سامانه ثنا ثبت نام داشته باشند. شخص حققی امکان ثبت نام سامانه ثنا به صورت غیر حضوری را دارد اما اشخاص حقوقی حتما باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و نسبت به ثبت نام سامانه ثنا اقدام نمایند.
2- تصویر 6 × 6 علامت تجاری
3- تصویر مجوز فعالیت
4- تصویر شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقیقی
5- تصویر روزنامه رسمی آخرین هیئت مدیره و شناسنامه و کارت ملی صاحب امضاء شرکت برای اشخاص حقوقی
6- شماره ثابت ، شماره همراه، ایمیل
مدت زمان ثبت علامت تجاری:
مدت زمان ثبت علامت بستگی به تعداد پرونده کارتابل کارشناس اداره مالکیت معنوی دارد و زمان مشخصی برای ثبت وجود ندارد. گاها یک هفته ای کارشناس پاسخ می دهد و گاها تا یک یا دو یا سه ماه زمان می برد.
در صورتی که علامت تجاری رد شد تکلیف چیست؟
اگر علامت بدلیل وجود سابقه عین نام یا تصویر رد شود امکان ثبت وجود ندارد اما اگر کارشناس تشابه با علامت شخص دیگری اعلام کند و از نظر شما تشابهی وجود نداشته باشد می توانید به تصمیم کارشناس اعتراض کنید. در این حالت پرونده به کمیسیون ارجاع می گردد. لازم به ذکر است مدت زمان بررسی پرونده های کمیسیونی بسیار طولانی بوده و گاها تا یک سال یا بیشتر باید برای دریافت پاسخ کمیسیون منتظر بمانید.
با توجه به اینکه ثبت اطمینان کمترین هزینه را نسبت به موسسات ثبتی دیگر از شما اخذ می نماید ، لذا برای انجام امور خود با کارشناسان ما تماس بگیرید و به خاطر عدم پرداخت هزینه های جزئی خود را دچار مشکلات عدیده ای از قبیل تکمیل نبودن مراحل ثبت، رد صورتجلسه و بدهی مالیاتی و ابطال مجوزهای اخذ شده و … ننمایید.