تمدید کارت بازرگانی
در این مقاله قصد داریم در خصوص تمدید کارت بازرگانی نکاتی را بیان کنیم
در ابتدا ذکر این نکته حایز اهمیت می باشد که مدت اعتبار کارت های بازرگانی یک سال از زمان صدور کارت می باشد. اما شرکت های تولیدی ( که پروانه بهره برداری یا مجوز تولیدی وزارت صنعت، معدن، تجارت) را دارند می توانند کارت بازرگانی 5 ساله دریافت نمایند.
تاریخ انقضاء کارت بازرگانی در روی آن قابل مشاهده است. دو ماه قبل از انقضاء کارت می توانید برای تمدید آن اقدام نمایید.
مدارک مورد نیاز برای تمدید کارت بازرگانی:
برای تمدید کارت همان مدارک صدور کارت بازرگانی مورد نیاز می باشد که شامل موارد زیر می باشد.
مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی :
- تصویر شناسنامه (صفحه اول)
- تصویر کارت ملی (پشت و رو)
- تصویر کارت پایان خدمت (برای آقایان)
- تصویر مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم)
- تصویر سند مالکیت و اجاره نامه کدرهگیری دار (قابل استعلام در سامانه مستغلات)
- تصویر عکس پرسنلی
- تصویر نمونه امضاء
- تصویر پلمپ دفاتر (صفحه اول دفتر کل و روزنامه)
- تصویر اظهارنامه دفاتر تجارتی
- تصویر گواهی عدم سوء پیشینه کیفری (از سامانه ثنا)
- شماره شبا دسته چک صیادی
- نام کاربری و رمز عبور اداره مالیات
- شماره تلفن ثابت
- شماره همراه
- آدرس و کد پستی
- ایمیل
- نام کاربری و رمز عبور اداره مالیات
مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی:
- تصویر شناسنامه مدیرعامل (صفحه اول)
- تصویر کارت ملی مدیرعامل (پشت و رو)
- تصویر کارت پایان خدمت مدیر عامل (در صورتی که مدیرعامل آقا باشد)
- تصویر مدرک تحصیلی مدیرعامل (حداقل دیپلم)
- تصویر سند مالکیت و اجاره نامه کد رهگیری دار (الزاما به نام شرکت)
- تصویر عکس پرسنلی مدیرعامل
- تصویر نمونه امضاء مدیرعامل
- تصویر پلمپ دفاتر شرکت (صفحه اول دفتر کل و روزنامه)
- تصویر اظهارنامه دفاتر تجارتی
- تصویر گواهی عدم سوء پیشینه کیفری مدیرعامل(از سامانه ثنا)
- تصویر روزنامه تاسیس و تغییرات شرکت
- تصویر اساسنامه شرکت
- تصویر مهر شرکت
- تصویر شناسنامه و کارت ملی سهامداران/ شرکاء شرکت
- اعلام میزان سهام سهامداران/ شرکاء
- نام کاربری و رمز عبور اداره مالیات
- شماره شبا دسته چک صیادی (الزاما به نام شرکت)
- شماره تلفن ثابت دفتر مرکزی
- شماره همراه مدیرعامل
- آدرس و کد پستی مدیرعامل
- ایمیل مدیرعامل
در زمان تمدید کارت بازرگانی اکثر مدارک ذکر شده بالا در سامانه موجود است. فقط مدارکی که اعتبار آن ها به اتمام رسیده است را مجددا باید اخذ نمایید.این مدارک شامل اجاره نامه ، گواهی عدم سوء پیشینه کیفری، پلمپ دفاتر و اظهارنامه دفاتر تجارتی می باشد.
علاوه بر موارد ذکر شده در زمان تمدید باید اظهارنامه مالیاتی سال های قبل نیز ارائه شود. کارشناسان اتاق بازرگانی با توجه به اینکه این چندمین مرتبه تمدید کارت بازرگانی است اظهارنامه عمکرد یا برگ قطعی مالیاتی سال های پیش را اعلام می نمایند و باید آن ها را نیز ارائه نمایید.
اخذ کد کارگاهی بیمه برای تمدید کارت بازرگانی:
برای صدور کارت بازرگانی نیازی به کد کارگاهی نمی باشد اما در زمان تمدید کارت می بایست کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی ارائه نمایید. برای دریافت کد کارگاهی با کارشناسان ما تماس بگیرید.
تمدید کارت عضویت برای تمدید کارت بازرگانی:
در استان تهران برای تمدید کارت می بایست ایتدا کارت عضویت بازرگانی تمدید گردد. البته تمدید کارت عضویت منوط به عدم اعتبار کارت عضویت می باشد. به عنوان مثال اگر قبلا کارت عضویت بازرگانی را در زمان صدور، با اعتبار 5 ساله انتخاب کرده اید برای تمدید کارت بازرگانی تا 4 بار نیاز به تمدید کارت عضویت نمی باشد.
تفاوت صدور کارت بازرگانی با تمدید کارت بازرگانی:
تمدید کارت بازرگانی و صدور آن اندکی تفاوت با یکدیگر دارند که به شرح ذیل می باشد:
1- آزمون اتاق بازرگانی : برای تمدید کارت بازرگانی دیگر نیازی به آزمون نمی باشد حتی اگر مدیرعامل شرکت تغییر کرده باشد.
2- کد کارگاهی : همانطور که در مطالب بالاتر گفته شد برای تمدید کارت نیاز به اخذ کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی می باشد.
توجه: اگر دو سال از انقضای کارت بازرگانی گذشته باشد و تمدید را انجام نداده باشید مجدد باید برای صدور کارت بازرگانی اقدام نمایید و در این صورت دیگر نیازی به اخذ کد کارگاهی نمی باشد
3- اظهارنامه عملکرد و برگه قطعی مالیات : برای تمدید کارت نیاز به ارائه اظهارنامه عملکرد و برگه قطعی ملیات سال های پیش می باشد که این مورد در زمان صدور کارت بازرگانی الزامی نمی باشد.
نکته : ذکر این مطلب حائز اهمیت است که برای تمدید کارت بازرگانی اگر به مدت دو سال اظهارنامه مالیاتی رد کرده باشید و میزان فروش سال گذشته شما بیشتر از مبلغ 000/ 000/ 450/ 1 تومان باشد دیگر نیازی به ارائه مدارک احراز محل (سند و اجاره نامه کد رهگیری دار) ندارید.
با توجه به اینکه ثبت اطمینان کمترین هزینه را نسبت به موسسات ثبتی دیگر از شما اخذ می نماید ، لذا برای انجام امور خود با کارشناسان ما تماس بگیرید و به خاطر عدم پرداخت هزینه های جزئی خود را دچار مشکلات عدیده ای از قبیل تکمیل نبودن مراحل ثبت، رد صورتجلسه و بدهی مالیاتی و ابطال مجوزهای اخذ شده و … ننمایید.