021-44487311
09120067971
پشتیبانی 24 ساعته تماس با ما

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی شماره ای 12 رقمی می باشد که به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا یا ارائه خدمات می پردازند تخصیص داده می شود.
اخذ کد اقتصادی

دلایل اخذ کد اقتصادی:

1- ارائه فاکتور رسمی

2- اخذ کارت بازرگانی

3- رتبه بندی شرکت یا اخذ گرید

4- شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی

5- انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی

6- اخذ گواهینامه ارزش افزوده

برای دریافت کد اقتصادی چه مراحلی پیش روی شماست؟

هر شرکت پس از دریافت روزنامه رسمی ملزم می باشد حداکثر ظرف مدت 2 ماه نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی و پرداخت حق تمبر سرمایه اولیه شرکت اقدام نماید.
برای تشکیل پرونده مالیاتی باید مدارک ذیل را در دو نسخه تکمیل و با توجه به آدرس شرکت، به حوزه مالیاتی مربوط به محل شرکت مراجعه نمایید.
برای مثال اگر آدرس شرکت پونک باشد باید به حوزه مالیاتی غرب تهران واقع در خیابان درختی شهرک غرب مراجعه نمایید


مدارک مورد نیاز تشکیل پرونده کد اقتصادی:

1- اصل و تصویر روزنامه رسمی
2- اصل و تصویر اساسنامه شرکت یا موسسه
3- اصل و تصویر برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی (پشت و رو) کلیه سهامداران و اعضاء هئیت مدیره
4- اصل و تصویر تلفن محل شرکت و یا ارائه تاییدیه کد پستی
5- اصل و تصویر اجاره نامه محضری و یا اجاره نامه همراه با کد رهگیری و هولوگرام الزاماً به نام شرکت
6- اصل و تصویر وکالتنامه محضری و کارت ملی وکیل شخص حقوقی
7- گواهی امضاء صاحبان امضاء مجاز شخص حقوقی (گواهی امضاء به نام اداره کل مالیاتی از دفترخانه اخذ گردد)
8- تهیه و تکمیل دفترچه اشخاص حقوقی به همراه مهر شرکت
9- ارائه پاسخ استعلام از واحد مالیاتی مستغلات

توجه: برای تشکیل پرونده طبق نظر سازمان امور مالیاتی حتماً باید مدیرعامل یا رئیس هیئت مدیره حضور داشته باشد.

اخذ نامه مستغلات و مراجعه به اداره مستغلات:

پس از تشکیل پرونده در اداره مالیاتی مربوطه و بررسی مدارک توسط کارشناس، ایشان معرفی نامه ای خطاب به اداره مستغلات تحویل شما می نماید تا همراه با یک نسخه از مدارک فوق به اداره مستغلات تحویل نمایید.
در واحد مستغلات مدارک شما مورد بررسی قرار گرفته و در نوبت بازدید از محل قرار می گیرد. بازدید به صورت سرزده و به این منظور است که شرکتی که درخواست کد اقتصادی نموده در محل موجود باشد.
بنابراین اگر ملک شما مسکونی بوده ابتدا نسبت به تجهیز ملک به صورت اداری یا تغییر آدرس به یک واحد اداری اقدام نمایید.

 

بازدید از محل و ارائه نامه استعلام :

پس از اینکه بازدید محل به عمل آمد با مراجعه به اداره مستغلات نامه استعلام از واحد مالیاتی مستغلات اخذ و به واحد تشکیل پرونده سازمان امور مالیاتی تحویل نمایید.
معمولاً یک هفته پس از تحویل نامه مستغلات می توانید  کد اقتصادی خود را از واحد تشکیل پرونده دریافت نمایید.

 

مرحله 45 کد اقتصادی :

زمانی که کد اقتصادی دریافت شد باید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی نسبت به ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور اقدام کنید.
پس از اینکه مراحل ثبت نام و ورود اطلاعات کامل شد کد اقتصادی شما به مرحله 45 می رسد و شما می توانید نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی یا اخذ کارت بازرگانی و ..... اقدام نمایید.

 

اظهارنامه مالیاتی :

پس از اینکه کد اقتصادی اخذ شد حتماً باید اظهارنامه مالیاتی هر سال را تا پایان تیر ماه سال بعد به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایید.
این مدت برای اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه می باشد.
در صورت عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی (حتی در صورتی که فعالیت نداشته باشید) ممیز مالیاتی می تواند به صورت علی الراس نسبت به تعیین مالیات متعلقه اقدام نماید.

 

چگونه باید اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال گردد؟

برای ارسال اظهارنامه مالیاتی نیاز به مراجعه حضوری و ارسال فیزیکی اظهارنامه نمی باشد و باید با دانلود فایل نرم افزار اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی (در صورتی که شخص حقیقی باشید اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی را انتخاب نمایید) موجود در سامانه سازمان امور مالیاتی نسبت به تکمیل فرم های مربوطه و ارسال آن به سازمان اقدام نمایید.
لازم به ذکر است اگر در سال مالی فعالیتی نداشته اید باید اظهارنامه عدم فعالیت ارسال نمایید.

 

اظهارنامه عدم فعالیت به چه صورت است؟

همانطور که در متن بالا توضیح دادیم در صورتی که در یک سال مالی فعالتی نداشته اید باید تا تیر ماه سال بعد اظهارنامه عدم فعالیت شرکت خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایید. به این صورت که در نرم افزار اظهارنامه عملکرد، سود و زیان و درآمد و هزینه و ... را صفر وارد نموده و پس از تکمیل فرم های مربوطه اظهارنامه را به سازمان ارسال نمایید.

تذکر: مجدداً تاکید می گردد حتماً هر سال تا پایان تیرماه، اظهارنامه مالیاتی سال قبل را ارسال نمایید تا دچار مشکلات مالیاتی نشوید و در صورتی که کد اقتصادی ندارید نیازی به ارسال اظهارنامه مالیاتی نمی باشد.

 

دفترچه اشخاص حقوقی

 

آدرس و شماره تماس کلیه ادارات امور مالیاتی و ارزش افزوده شهر تهران

 

با توجه به اینکه ثبت اطمینان کمترین هزینه را نسبت به موسسات ثبتی دیگر از شما اخذ می نماید، لذا برای انجام امور خود با کارشناسان ما تماس بگیرید و به خاطر عدم پرداخت هزینه های جزئی خود را دچار مشکلات عدیده ای از قبیل طولانی شدن فرایند کار، انجام امور توسط افراد غیر متخصص، پرداخت هزینه بیشتر از عرف و .... ننمایید.

سلام؛ وقت بخیر
چطور می تونم کمکتون کنم؟