تاریخچه برند
واژه brand، از واژه brandr در زبان اسکاندیناوی کهن به معنای سوزاندن میآید و از این ریشه، راه خود را به سمت انگلوساکسون پیدا کرده است. انسان اولیه از طریق داغ گذاشتن روی حیوانات اهلی مالکیت خود را نشان میداده و بعدها نیز با گسترش خریداران، از برندها برای متمایز کردن گاوهای کشاورزان از یکدیگر استفاده کرده است. نشان کشاورزی که به خاطر کیفیت حیواناتش از شهرت خاصی برخوردار بود، خواهان بیشتری داشت، در حالی که از خریدن دامی با نشان کشاورزی با شهرت کمتر استقبال نمیشد یا با احتیاط به آن توجه میشد. بنابراین، برندها به عنوان راهنمایی برای انتخاب تثبیت شدند؛ نقشی که تا امروز بدون تغییر باقی مانده است .
برخی از نخستین کالاهای دستسازی که به تولید انبوه رسیده بودند، ظروف سفالی هستند که بقایای آنها را در اطراف منطقه مدیترانه و بهویژه در تمدنهای باستانیِ اتروریا143، یونان و روم میتوان یافت. در میان این بقایا، شواهد قابل توجهی در مورد استفاده از برندها وجود دارد که در ابتداییترین شکل خود، همان علامت سفالگر هستند. یک سفالگر میتوانست ظروفش را با گذاشتن رد انگشت خود روی گل خیس در انتهای ظرف مشخص کند: علامتی مانند یک ماهی، ستاره یا صلیب. بنابراین، با اطمینان میتوانیم بگوییم که نمادها (به جای حروف یا نامها) نخستین شکل تصویری برندها بودهاند .
در روم باستان، اصول و قانون تجارتی بهوجود آمد که منطقه و عنوان علامتهای سفالگران را به رسمیت میشناخت، اما این موضوع نمیتوانست مانعی بر سر راه سازندگانی باشد که روی ساختههای بیکیفیت خود، علامت سازندگان مشهور را میگذاشتند تا عوام را فریب دهند. در موزه بریتانیا، نمونههایی از ظروف رومی وجود دارد که علامتهای رومی تقلیدی دارند، اما در بلژیک ساخته و در قرن نخست بعد از میلاد به بریتانیا صادر شدهاند. بنابراین، همزمان با اینکه مبادلات با توجه به نشان پرچم یا عقاب رومی انجام میشدند، عادت تقلید غیرقانونی نیز آهسته از راه رسید؛ عادتی که با وجود نظامهای قانونی بسیار پیشرفته دوران مدرن هنوز هم عادی است .
با سقوط امپراتوری روم، نظام تجاری بسیار پیشرفته و دقیقی که مردم غرب اروپا و مدیترانه را در یک وابستگی دوطرفه به یکدیگر متصل کرده بود، به تدریج متلاشی شد و استفاده از برندها بهطور محدود و تنها در مقیاس محلی ادامه یافت. البته علامتهای بارزی که پادشاهان، امپراتوران و دولتها به کار میبردند، همانند گل سوسن در فرانسه، عقاب در اتریش و مجارستان و گل داوودی در ژاپن که نشان مالکیت یا کنترل آنها بود از این قاعده مستثنی بودند. نمونه دیگر نیز صدف است که از افسانهای درباره زیارتگاه سنت جیمز در سانتیاگو دِ کامپوستلا144 در شمال غربی اسپانیا گرفته شده است. این زیارتگاه، مکان محبوب زائران در قرون وسطی بوده که پس از بسته شدن مکانهای مقدس فلسطین به روی آنها به عنوان نماد ایمان و پارسایی در اروپای پیش از رنسانس به کار میرفت .
در قرون 17 و 18 و در زمانی که تولید گسترده چینیآلات، مبلمان و فرشینهها در بلژیک و فرانسه و عموما با پشتیبانی و حمایت سلطنت آغاز شد، کارخانهها به شکلی روزافزون از برند برای اشاره به کیفیت و منشا کالاهای خود استفاده میکردند. در همان زمان، قوانین مرتبط با علامت گذاشتن روی طلا و نقره به شکلی جدیتر اجرا شد تا خریداران به آن محصولات اعتماد کنند . به هر حال، استفاده گسترده از برندها پدیدهای است که اساسا به اواخر قرن 19 و 20 تعلق دارد. پیشرفتهای انقلاب صنعتی در تولید و ارتباطات، درهای دنیای غرب به سمت تولید و مصرف را گشود و بازاریابی انبوه محصولات مصرفی را ممکن ساخت. بسیاری از شناختهشدهترین برندهای مصرفی امروز به آن زمان برمیگردند: چرخهای خیاطی سینگر، نوشیدنیهای بدون الکل کوکاکولا، ماءالشعیر بَس، جو دوسرِ کواکر تورهای مسافرتی کوک ، صابون سانلایت، غلات صبحانه شرددویت، فیلم کداک، چکهای مسافرتی امریکن اکسپرس، لوبیا پخته هاینز و پرودنشال اینشورنس تنها نمونههایی از این برندها هستند.
همگام با معرفی این برندها، قانون اولیه نشان تجاری نیز وضع شد.
این قانون به مالکان برندها اجازه میداد تا به شکلی قانونی از آنها حفاظت کنند. (در واقع، مثلث سرخ بَس نخستین نشان تجاری بود که در سال 1876 در بریتانیا ثبت شد و کواکر خندانی که بستههای جو دوسر را زینت میدهد نیز تا به امروز وجود داشته و وارد دومین قرن زندگیاش شده است). از طرفی پیدایش آژانسهای تبلیغاتی مانند جی والتر تامپسون و ان دبلیو آیر در اواخر قرن 19 نیروی بیشتری به گسترش برندها بخشید.
اما با پایان جنگ جهانی دوم، استفاده از برندها با یک انفجار واقعی مواجه شد. فروپاشی کمونیسم، ورود اینترنت و نظامهای پخش گسترده برنامههای رادیو و تلویزیون موجب شد که برندها نشاندهنده یکپارچگی اقتصادهای دنیا در به کارگیری الگوی مبتنی بر تقاضا به جای الگوی مبتنی بر دستور باشند.
منبع : کتاب برند ها و برندسازی اثر ریتا کلیفتون ، جان سیمونز / ترجمه راحله فاضلی
لطفا سوالات خود را برای ما ارسال کنید .
با توجه به اینکه ثبت اطمینان کمترین هزینه را نسبت به موسسات ثبتی دیگر از شما اخذ می نماید خواهشمند است برای انجام امور خود با کارشناسان ما تماس بگیرید و به خاطر عدم پرداخت هزینه های جزئی خود را دچار مشکلات عدیده ای از قبیل اشتباه در مراحل ثبت ، عدم پرداخت به موقع روزنامه ها و حق الثبت ، نقص مدارک ، انتخاب نادرست کالا و خدمات و … ننمایید.
بیشتر بخوانید :